Program våren 2016

22 januari

dans till Red Hot Mamas

Red Hot Mamas 72

Red Hot Mamas

Som tagna direkt från en rökig jazzklubb i 30-talets New Orleans med doft av 40-talets eleganta filmstjärneglans framför de oförglömliga melodier med swing och förförisk stämsång till pianoackompanjemang.

Elina Ryd voc
Hanna Tolf voc
Sanna Hagman voc
Erik Dahl piano

3 mars

Jazz för klimatet

20140405 Foto: Izabelle NordfjellAmanda_004_Photographer_Goran_James_Djordjevic_webCarl_Bagge_02

Isabella Lundgren, Amanda Sedgwick och Carl Bagge trio

Stormvarning

Årets musiker, SR P2:s jazzkatt, Isabella Lundgren har kryddat sin formidabla sång med tankar om växthuseffekten. Stefan Edman inleder och avslutar med en öppen diskussion. Men framförallt blir det högklassisk jazz.
Vår värmländska Billie Holliday är tillbaka i Ljungskile. Isabella öser ur den amerikanska sångboken och egen fatabur i samma stil.

Suveräna altsaxofonisten Amanda Sedgwick framträder regelbundet i New York och ses här hemma i Sverige ofta tillsammans med Georgie Fame. De har tidigare besökt oss på L´jazz.

Isabella Lundgren voc
Amanda Sedgwick sax
Carl Bagge piano
Niklas Fernqvist bas
Daniel Fredriksson trummor

7 april

Magnus Lindgren och Nelson Faria

magnus lnelson f

Två världsartister i Ljungskile

Äntligen har vi fått hit den mycket uppbokade tenorsaxofonisten Magnus Lindgren som annars spelar med Nils Landgren i Funk Unit. Med Batucada Jazz fick Magnus sitt internationella genombrott, erövrade Rio med sina brasilianska klanger och  drog ut på världsturné. En av de många åhörarna utbrast: ”Give Magnus every love that you´ve got!” Hans namn var Quincy Jones.

Den brasilianske gitarristen Nelson Faria, svensk sedan 2010, har turnerat världen över och spelat med Brasiliens alla stora musiker. Nelson har undervisat vid en rad internationella musikhögskolor och är numera gästprofessor i Örebro.

 

27 april kl 17.00

Jazzoo

oddjob_final

barnföreställning av Oddjob
L´jazz i samarr med Uddevalla kommun
Entré 40 kr

Blir spiggen uppäten av hajen?

”Oddjob är en av de mest inspirerande jazzkonstellationer som existerar i vårt land”, tycker Lira. Jazzoo kallar de sig när de gör sin barnföreställning med ljusprojektioner och jazz för barn (2-6 år). Förra året fick de en Grammis för sin barnskiva. Lekfullt, medryckande och roligt!

Goran Kajfes trp
Per Ruskträsk Johansson as
Daniel Karlsson p
Peter Forss b
Janne Robertsson trm

28 april

Oddjob

oddjob_fotograf_Klara-G1

Jazz blandad med säterjäntor

Nyligen slog Oddjob jazzvärlden med häpnad med Oddjob/Folk, en pinfärsk skiva de späckat med sin egensinniga jazz med säterjäntors kulningar och lockrop! Svenskt visarkivs chef Dan Lundberg tyckte att hans väldiga skatter borde användas och gav Oddjob i uppdrag att gräva. ”Nytänkande jämförbart med Jazz på svenska” tyckte man på SR P1. ” Det bästa vi gjort” tyckte de själva.

”Oddjob är en av de mest inspirerande jazzkonstellationer som existerar i vårt land”, tycker LIRA. Nyligen slog de jazzvärlden med häpnad med Oddjobb/Folk, en pinfärsk skiva där de späckat sin egensinniga jazz med säterjäntors kulningar o lockrop! Svenskt Visarkivs chef Dan Lundberg tyckte att hans väldiga skatter borde användas och gav Oddjob i uppdrag att gräva.

”Skivan är precis så bra som alla redan skrivit. Gamla fältinspelningar med lockrop och kulningar i kombination med Sveriges bästa jazzmusiker på sitt allra bästa humör är oslagbart roligt. Bra också, men roligt så att man skrattar rakt ut ibland. Hur ofta händer det?” Så skriver gitarristen Johan Norberg om albumet Folk i sin krönika i VI.

Skivan han pratar om är Folk och med den har Oddjob inordnat sig bland klassikerna. Folk är resultatet av ett beställningsverk från chefen för Visarkivet som tyckte att någon borde göra något av allt som finns lagrat i hans hyllor. Musikerna grävde och gjorde fynd. Tankarna går till Bengt Hallberg, Bengt-Arne Wallin och Jan Johansson som alla tog sig an svensk folkmusik på sextiotalet. Jannes Jazz på svenska blev en legend.
– Nu var det inte så att vi stod där och var livrädda för Johanssons skiva, men det är en så ikonisk skiva att man håller sig lite undan, säger trumpetaren Kajfeš.
De letade efter ”själen” i originalinspelningarna och översatte dem sedan till sitt eget språk, men utan att ”fräna till” melodierna eller lägga på några coola stämmor. Däremot har man samplat kulningar och originalmelodier och på så sätt fjärmat musiken från det sätt som Jan Johansson kom fram till för 50 år sedan.
På scen förlitar man sig på jazzens innersta väsen och jobbar på att musiken inte ska bli strömlinjeformad och upprepad, jävlas lite med varandra för att överraska varandra och publiken.
Folk gjorde Oddjob till årets jazzgrammisvinnare, och det är Oddjob som framför en stor del av musiken till filmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Goran Kajfes trp
Per Ruskträsk Johansson as
Daniel Karlsson p
Peter Forss b
Janne Robertsson trm