2018 Våren

Duke Ellington Sacred Concert

Söndagen 28 januari 2018 gästade Guldhedens Kammarkör med solist och orkester, L´Jazz i Ödsmåls kyrka

Duke Ellingtons Sacred Concert framfördes för första gången i september 1965 i Grace Cathedral i San Francisco och blev den sista avgörande milstolpen i hans liv. Sacred Concerts finns i tre versioner. Den andra framfördes i New York 1968 och innehöll nästan bara nytt material.

Det var i denna som Alice Babs hade en framträdande roll, liksom i den tredje 23 oktober 1973, FN-dagen, i Westminster Abbey. Konserten i Ödsmåls kyrka innehåller satser från alla tre versionerna, med körarrangemang av John Høbye, storbandsarrangemang av Peder Pedersen och bearbetning av Anders Larson.

Guldhedens Kammarkör under Ulrike Heider

Heléne Jonsson – sopransolist

Kjell Jansson Quartet:

Gilbert Holmström – sax

Matti Ollikainen – piano

Kjell Jansson – bas

Göran Kroon – trummor

Bohuslän Big Band

Fredagen 16 februari 2018 gästade Bohuslän Big Band, L´Jazz på Östraboteatern i Uddevalla

BBB bjuder på oförglömlig musik i nya arrangemang med Maria Lundqvist, ständigt aktuell i film och på tv och teater, Bengan Janson, dragspelsvirtuosen som behärskar alla musikstilar, Örjan Fahlström, musikalisk jonglör med flera bollar i luften samtidigt som han dirigerar, arrangerar och undervisar.

Bohuslän Big Band

Maria Lundqvist – text, sång

Bengan Janson – sång, dragspel

Örjan Fahlström – arrangemang, dirigent

Foto: Hasse Linden

Gustav Lundgren Trio

Lördagen 24 febrauari 2018 gästade Gustav Lundgren Trio, L´Jazz och Ljungskile folkhögskola, Huvudbyggnaden

Gustav Lundgren är en av de stora uttolkarna av den jazz som skapades av Django Reinhardt

Jean ”Django” Reinhardt föddes 1910 och levde bland romer i Paris utkanter. Han gjorde som gitarrist sin första inspelning vid arton år. Strax därpå formligen exploderade hans vagn: ett stearinljus antände celloiden hans unga hustru tillverkade blommor av. Vänsterhandens ring-finger och lillfinger förstördes, men han löste det med en helt egen strängsättning – och en egen stil! Hans grupp med enbart stränginstrument blev på Hot Club i 30-talets Paris den mest innovativa i europeisk jazz. Han överlevde nazisternas utrotningspolitik som drabbade romer i samma utsträckning som judar, och kunde efter kriget besöka USA där han överraskade stora ame- rikanska jazzmusiker som Louis Armstrong och Duke Ellington. USA-vistelsen blev delvis spolierad av slarviga arrangörer. Å andra sidan var han en extremt besvärlig artist, som kunde strunta i utsålda hus för att vandra längs stranden eller lukta på dagg och blommor. Django skrev ett hundratal låtar, många örhängen i stil med Nuage. Hans stil kallades Jazz Manouche, ibland Hot Club music, och efterhand elektrifierade han med största tvekan sin Selmer. 1953 dog Django i hjärnblödning. Två söner och ett barnbarn sällade sig till släkttraditionen och blev goda musiker.

Gustav Lundgren – gitarr

Martin Widlund – gitarr

Andreas Unge – bas

Lars Gullin – 90 årsminne

Lördagen 14 april 2018 gästades L´Jazz och Ljungskile folkhögskola

”Barytonsaxen är fantastiskt vacker och jag förstod genast att det var mitt instrument. Det har rikedom och djup värme, ljus och mörker och ger rika möjligheter till improvisation”.

Så uttryckte Lars Gullin sig om första mötet med barytonsaxen i Seymor Östervalls orkester 1949. Han var då 21 år och drygt ett år därpå gjorde han en inspelning med Zoot Sims som var i Sverige med Benny Goodman, och 1951 första inspelningen med egen grupp med Bengt Hallberg, Gunnar Almstedt och Jack Norén. Musiken fort- plantades i en amerikansk utgåva med hela den dåvarande svenska jazzeliten, The Daring Young Swedes, och trots att Gullin aldrig tog sig till USA vann han 1954 DownBeats omröstning om Bäste Nykomling 1954 och blev en av Sveriges intenationellt kända jazzmusiker. Med sina kompositioner och sitt lätta, lyriska spel gav Gullin jazzen ett nordiskt tonfall och hans cirka 50 vinylplattor tillhör det bästa som gjorts inom svensk jazzmusik.

Johan Borgström – saxofon och flöjt

Stefan Forssén – piano

Åsa Johansson – fiol

Paula Gustafsson – cello

Anders Jormin – bas

Adam Ross – trummor

World Music Culture Club

Lördagen 10 mars 2018 gästade World Music Culture Club, L´Jazz och Ljungskilegården

Familjekonsert för barn och barnbarn i alla åldrar. Sång och dans tillsammans.

Ljungskile Folkhögskolas Jazz Linje: World Music Culture Club

David Beck – piano, sång, musikalisk ledare