2018 Hösten

LaGaylia Frazier

14 september 2018 gästade LaGaylia Frazier, L´Jazz och Ljungskile folkhögskola

“Vilken röst, vilken kvinna, vilken show! Efter turnéer mellan stora arenor med bl a Håkan Hellström längtar LaGaylia tillbaka till klubbscenen med sitt LaGaylia Soul Unit. Till Ljungskile kommer hon med soul & funk (tänk Chaka Khan, Prince, Aretha Franklin) och några fina jazzklassiker. Lyssna på Night in Tunisia på Youtube!

Hon har gjort allt, La Gaylia. Hon växte upp med en stark mamma när de värsta rasförföljelserna ebbat ut i USA, sattes i de bästa skolorna, gick ut med de bästa betygen och drömde om en karriär som konsertpianist. Men vid universitet i Miami blev det klassisk sång, jazz, musikteori och komposition, och sedan mest sång, vilket ledde till artistmanagern Eliot Weismans stall, som hyst stjärnor som Liza Minnelli, Sammy Davis Jr och Frank Sinatra.

Hon kom till Sverige vid millenieskiftet (jodå, det var Kärleken) och gjorde en rivstart i Rhapsody in Rock (”Fenomenalt Frazier! Vilken röst, vilken kvinna, vilken show!”), fortsatte som Anita i West Side Story, hyllning till Kungen på födelsedagen, Grattis Victoria, ABBA the Tribute i Globen, minneskonsert för Povel Ramel i Stadshuset, artisthyllning i Polar Music Prize, Idrottsgalor, Melodifestivaler, Så ska det låta, Bingolotto, Körslaget, Musikmaskinen, Stjärnornas stjärna, jurymedlem i TV4’s Talang, Ystad Jazzfestival med pianisten Jan Lundgren (”a knockout meeting with Florida-born, now Swedish resident singer, LaGaylia Frazier”. Jazz Journal). Hon hinner också med att fara runt till musikskolor för att hjälpa elever att finna sitt musikaliska uttryck, och att vara ambassadör för välgörenhets- organisationen Hoppets Stjärna.

LaGaylia Frazier – sång

Anneli Axelsson – kör

Carl Flemsten – keyboards

Pelle Holmberg – gitarr

Johan Granström – bas

Magnus Hedlund – trummor

Foto: Olle Melkerhed

Jens Lundberg med Trio bandArco

Lördagen 20 oktober 2018 gästade Jens Lundberg med Trio bandArco, L´Jazz och ”Laxen” i Ljungskile

På sjuttiotalet slog Astor Piazzola med sin bandoneon ned som en bomb på den europeiska jazzsscenen. Något liknande hade vi aldrig hört, Nuevo Tango, fylld av drömmar och längtan som all argentinsk tango, men mer hetsig, sugande, rytmisk. Inte många i vår del av världen bemästrar det obegripligt krångliga tangodragspelet bandoneon. En av dem är Jens Lundberg, och han finns i Sverige! I Ljungskile blir det Piazzola-fest.

Jens Lundberg har studerat för bandoneonvirtuoser som Juan José Mosalini, Néstor Marconi och Walter Rios och har samarbetat med Norrköpings Symfoniorkester, Norrbottens Kammarorkester, Musica Vitae, Montevideo Tango Quartet, Linnékvintetten, Crusellkvintetten och Trio Tangophoria med pianisten Roland Pöntinen. Kontrabasisten Emma Nyberg är fastanställd vid Sveriges radios symfoniorkester. Daniel Frankel är konsertmästare i Västerås Sinfonietta, spelar regelbundet i Frankrike och Italien och har som solist framträtt med Stockholms Filharmoniska orkester.

Jens Lundberg – bandoneon

Daniel Frankel – violin

Emma Nyberg – kontrabas

Sisters of Jazz

Lördagen 17 nov 2018 gästade Sisters of Jazz, L´Jazz och Ljungskile folkhögskola

Sex kvinnliga jazzmusiker från Sverige och Danmark kommer till Ljungskile med en hyllning till jazzhistoriens kvinnliga musiker, kompositörer och textförfattare; storartade men underskattade:

Mary Lou Williams (musik för Ellington och Benny Goodman), Kay Swift (Can’t we be friends), Ann Ronell, Marian Mc Partland, Mary L Williams (Walkin’ and swingin’), Peggy Lee (He’s a tramp), Nancy Hamilton (skådespelare och producent, texten till How high the moon), Dorothy Fields (text och musik till över 400 låtar, On the sunny side of the street, I Can’t Give You Anything But Love, Exactly Like You), Sister Rosetta Tharpe (som influerat både Elvis och Chuck Berry), Barbara Bel, Ella Fitzgerald, Irene Higginbotham (skrev musik för Billie Holiday men tvingades skriva under pseudonym, Glenn Gibson, för att inte avslöja att hon var kvinna och svart).

Det blir mycket svängig swing och bebop och mellan låtarna får du dig spännande historier till livs, om musikerna som glömdes bort.

Anna Pauline Andersson sång

Pernille Bévort – tenorsaxofon